Sökmotoroptimering – vad tänka på 2019? Del 1

Sökmotoroptimering – vad tänka på 2019? Del 1

I förra numret av Pharma Industry avslutades artikeln ”Misstag att undvika när du skapar en digital strategi” med att fråga om du som läsare hade någon fråga om digital marknadsföring för oss att besvara och en av frågorna som kom in berörde sökmotoroptimering (SEO): ”Vad tycker du man ska tänka på vad gäller sökmotoroptimering 2019, är det något särskilt man ska tänka på?”. Fredrik Holmboe samarbetar här med sin kollega Robert Nyberg, specialist på internationell SEO, för att i två artiklar beskriva några av de viktigaste faktorerna du bör tänka på när du beställer skrivet content 2019.

Först och absolut främst, det finns en kung bland världens sökmotorer och det är som vi alla vet Google. I alla fall i vår del av världen. I Kina är det Baidu som regerar, i Ryssland leder Yandex och i Sydkorea vänder man sig till Naver. Men i vår del av världen är det inget snack; Google är herren på täppan och hanterar cirka 70 procent av allt sök som sker via dator och hela 90 procent av allt sök som sker via mobil. Med en enda ”måltavla”, en enda sökalgoritm, borde det bli enklare att sökmotoroptimera. Problemet är att Google tycker om att uppdatera sin sökalgoritm, ofta.

Håll dig uppdaterad – modern SEO
Det är ett konstant arbete att hålla sig uppdaterad på de justeringar som sker och hur det påverkar er hemsidas olika positioner i sökresultaten. Bland annat inträffade en förändring av algoritmen den 1 augusti 2018 som siktade in sig på hemsidor med medicin- och hälsofokus. Hemsidor som prevention.com och patient.info drabbades hårt och fick över en natt se mer än hälften av sin dagliga mängd trafik till hemsidan försvinna. Och det är inte första gången det händer. Det finns några större uppdateringar de senaste 7–8 åren, däribland Google Panda (2011), Google Penguin (2012) och Google Hummingbird (2013). Dessa uppdateringar har därefter, och var för sig, uppdaterats i flera omgångar genom åren med ett enda mål. Att säkerställa en så effektiv och relevant sökupplevelse som möjligt.

För om man stannar upp och funderar lite så kan man se att ett av Googles absolut främsta affärsmål för sina kunder, de som söker, är att få dem att försvinna så snabbt som möjligt och inte komma tillbaka. Inte många bolag som har det som affärsmål! Det praktiska skälet till detta är ju att om den som söker inte kommer tillbaka till Google direkt så har de med stor sannolikhet lyckats med att koppla besökaren till det hen sökte efter. Kommer besökaren däremot tillbaka efter en liten stund betyder det ofta att de misslyckats med att koppla besökaren till det värde hen sökte efter. Den centrala delen i all sökmotoroptimering är ett fungerande digitalt maskineri som producerar riktat och värdefullt content.

En buyer persona skapar fokus
För att lyckas träffa rätt i sin content-produktion, och i viss utsträckning sin SEO-strategi, är det ofta en god rekommendation att utgå från en buyer persona (se nedan). Skälet är att man, med en central målbild i form av en buyer persona, lättare kan prioritera allt från nyckelord (keywords) till vilket content som är värdefullt och relevant. Med en tydlig buyer persona uppstår möjligheten att ge svar på många marknadsföringsrelaterade frågor utifrån konceptet ”Är det relevant/viktigt/intressant för [Namn på Persona]?”. En buyer persona är en semi-realistisk representation av er bästa, mest ideala kund inom en utvald målgrupp. En persona skapas ofta i ett krossfunktionellt samarbete där sälj-, marknad- och andra kundmötande avdelningar arbetar tillsammans för att få fram en så tydlig och rikt detaljerad persona som möjligt.

Läs hela artikeln