”Moonshot & Beyond” när The Swedish-American Life Science Summit sätter målet

”Moonshot & Beyond” när The Swedish-American Life Science Summit sätter målet
Sveriges förmodligen mest relevanta forum för aktörer med internationell spännvidd inom Life Science, The Swedish-American Life Science Summit (SALSS), bjöd exklusivt in till årets upplaga av den högprofilerade konferensen under tre intensiva dagar i Stockholm, 23-25 augusti.

SALSS är ett privat, oberoende, non-profit-koncept, skapat av näringslivsprofilen Barbro C. Ehnbom, som en produkt av hennes mångåriga erfarenhet av affärsverksamhet inom Life Science i USA och Sverige, ur ett binärt industri-finansiellt perspektiv. Konferensen syftar till att initiera samarbeten och synergier som skapas då forskare, företagare och finansiärer sammanförs exklusivt i ett genomtänkt och skräddarsytt format. Fokus ligger på högaktuell problematik och behov som är drivande
för branschens utveckling. SALSS utmärker sig genom sitt välinformerade och individuellt anpassade relationsskapande, vilket positionerar SALSS som en ledande generator av innovation och disruptiv förändring inom Life Science. Grundaren och ordföranden Barbro C. Ehnbom är även känd för sitt ihärdiga arbete att lyfta kvinnor i arbetslivet och verka för strukturella förändringar som gynnar jämställdhet i yrkeslivet, vilket genomsyrar allt hon gör, inte minst SALSS. SALSS karaktäristiska treenighet mellan akademi, näringsliv och kapital återspeglades i årets fokusområden, ”Cancer Moonshot, HealthTech Transformation and Impact Investing”, under det sammanfattande temat ”Moonshot and Beyond”. Parallellt med detta tema kunde SALSS 2017 stoltsera med att presentera många duktiga kvinnor med olika bakgrund från branschen. Som traditionen bjuder var programmet späckat av talare och paneldiskussioner kring banbrytande forskning, företagspresentationer och utställare i ett stimulerande tempo, och gott om tillfällen att knyta nya förbindelser. Redan under välkomstmottagningen på onsdagskvällen var det högt i tak, då gäster från olika delar av världen och industrin möttes på Hotel Kung Carl vid Stureplan. Kvällen färgades av strategiska frågeställningar, mingel och musikaliskt framträdande. För speciellt inbjudna gäster fortsatte samtalen under den exklusiva guldsponsormiddagen på anrika Wallenbergsresidenset Täcka Udden på Djurgården. Övriga gäster hade i stället förmånen att avancera sina affärsdiskussioner under specialarrangerade nätverksmiddagar i mindre sättning, allt efter önskemål och behov.

Läs hela referatet som PDF