Hur viktig är marknadsplatsen för forskningen?

Hur viktig är marknadsplatsen för forskningen?
Tidigare i år flyttade Jacob Tellgren till New York och nya arbetet som globalt ansvarig för diabetesområdet på MSD:s huvudkontor i USA. Han har dock fortfarande kvar sin plats i PI:s redaktionsråd och kommer ur ett personligt perspektiv att bidra med krönikor framöver från andra sidan Atlanten.

För några helger sedan besökte jag 9/11 Memorial Museum. Ett besök som jag rekommenderar alla att göra om ni har vägarna förbi New York. Det är svårt att inte bli tagen av historien om detta fruktansvärda terrordåd och alla de personliga tragedier och öden, kombinerat med hjältemod och en och annan solskenshistoria mitt bland alla hemskheter. Konsekvenserna lever vi med än idag i form av ökad säkerhet på flygplatser, fler terrordåd i kölvattnet av händelserna kring World Trade Center och ett ökat terrorhot i största allmänhet. Det känns avlägset nu, men det fanns en tid då man fick ha med sig både vätskor och knivar ombord på flygplanet …
Förutom berättelsen om själva terrordådet, beskrivs även bakgrunden till valet av mål för attentaten. Terroristerna valde symboler för amerikansk makt och inflytande både på det politiska, militära och ekonomiska planet och här ligger den kanske inte helt uppenbara kopplingen till denna krönika. Sverige kommer aldrig att kunna konkurrera med USA vad gäller storlek på marknaden, men i vår strävan att återigen utveckla och bygga upp en stark svensk industri inom livsvetenskaperna spelar själva marknadsplatsen en central roll. Vi vill väldigt gärna fortsätta vara en viktig spelare inom vetenskap och forskning, vi vill attrahera stora internationella industriinvesteringar och vi försöker på många sätt visa på fördelarna med att bedriva forskning och utveckling i Sverige. På många håll är vi framgångsrika. Satsningen från GE Healthcare inom utveckling och produktion av biomedicinska produkter i Uppsala och AstraZenecas stora produktionsanläggning i Gärtuna (fortfarande världens största tablettfabrik vad jag vet) är några exempel, tillsammans med föredömliga initiativ inom ramen för Innovationskraft Stockholm som drivs av landshövdingen i Stockholms län och där jag också sitter i ledningsgruppen. Trots detta finns det en frustration över att det inte händer mer. Min övertygelse är att bristen på en attraktiv, väl reglerad men nyfiken och intresserad marknadsplats är en bidragande orsak. Det är svårt att locka stora och små företag att satsa finansiella och personella resurser på forskning i Sverige, om det inte finns någon nyfikenhet att använda alla dessa nya upptäckter och det är svårt för små nystartade företag att växa till stora internationella företag utan en fungerande hemmamarknad. Bristen på framväxt av nya stora svenska företag inom livsvetenskaperna är uppenbar, trots att det finns många, väldigt många, små och mellanstora biotech- och forskningsföretag i Sverige. Det är bra, men stora företag och huvudkontorsfunktioner attraherar inte bara kompetens utan driver också ekonomin genom ett stort behov av service- och supporttjänster.

Läs hela artikeln som PDF