136 Mkr investeras i Curus för att stötta digital hälsa

Curus genomför en nyemission ledd av Alfvén & Didrikson för fortsatta satsningar på nordiska tillväxtföretag inom digital hälsa. Nybildade Curus tar över dotterbolaget Add Health Medias portfölj inom digital hälsa för att öka investeringstakten inom området.

Curus kombinerar Add Health Medias nordiska medieverksamhet inom hälsa och medicin med investeringar inom digital hälsa. Bolaget har ett 20-tal innehav i snabbväxande aktörer såsom Mindler, Doctrin, Medicheck, Knodd, Colivia och Findout Diagnostic. Investerarna Alfvén & Didrikson, Stefan Bengtsson via CSB Capital, e-hälsoentreprenören Alex Stendahl samt tidigare VD:n för SEB i New York, Christian Dahlberg går nu tillsammans in med 136 Mkr för att fortsätta stötta tillväxtbolag inom digital hälsa.

– Vården måste digitaliseras eftersom människor kommer att vilja sköta provtagning och följa sin hälsa från mobilen precis som de sköter sina bankärenden. Med den framtidsvisionen väljer vi att accelerera våra satsningar inom digital hälsa. Vi startade med investeringar redan 2016 och hittills har våra prognoser varit riktiga med stark tillväxt för våra innehav, säger Johan Bloom, grundare och VD på Curus.

Huvudinvesterare är Alfvén & Didrikson som är en aktiv och långsiktig partner till entreprenörer och bolag med internationella tillväxtambitioner. Alfvén & Didrikson har sedan tidigare investerat i några av norra Europas mest framgångsrika tillväxtföretag såsom Trustly, Quinyx, Acast, Mentimeter, Sympa, Joint Academy och Kognity.

– Vi på Alfvén & Didrikson ser stor potential i kombinationen av en lönsam medieverksamhet och investeringar i digital hälsa, som har en stark tillväxt. Vi har följt teamet på Addhealth Media under flera år och ser att de har kompetens och uthållighet och att de ofta träffar rätt i sina investeringar. Med Curus har de en bra plattform att fortsätta resan och vi är tacksamma över att få vara delaktiga och hjälpa till med arbetet att skala upp deras verksamhet, säger Ken Liebkind, partner på Alfvén & Didrikson.

Styrelsen för Curus består av grundaren Johan Bloom, affärsängeln Lars Lindgren, Doktor24-medgrundaren Tobias Perdahl, Health Navigator-medgrundaren och styrelseproffset Anna Dalgaard samt Ken Liebkind från Alfvén & Didrikson.

– Våra digitala medieplattformar Doktorn.com och PraktiskMedicin.se har haft stark tillväxt de senaste åren, då våra kunder har ett större behov att nå patienter och vårdpersonal digitalt. Vi får nu möjlighet att utöka vår verksamhet i första hand i Norden. Detta gör att våra kunder och även de tillväxtbolag vi är delägare i, kan få följa med ut i andra länder när vi växer, säger Rikard Ekberg, VD för medieverksamheten Add Health Media.

 

Curus investeringsfilosofi är att gå in i tidig fas och stötta med pengar, kompetens och media, för att hjälpa bolagen att ta sig till nästa nivå. Under de fyra senaste månaderna har Curus investerat i Olivia, digital egenvård vid klimakteriebesvär, Ella, digital vårdgivare och plattform för gravida kvinnor, Dropmed, digital marknadsplats för handel av medicintekniska produkter för vården och Ment, digital plattform för ADHD.