Anna-Lena Engwall ny marknadsbolagschef för AstraZeneca Nordic-Baltic

Annelie photo

Anna Lena Engwall har lång erfarenhet från läkemedels- och bioteknikbranschen och har haft ett antal olika chefsroller på bolag som Novartis och Shire, hon har även tidigare varit styrelseledamot i branschorganisationen LIF. Anna-Lena kommer närmast från en tjänst som chef för Shire i Norden och Baltikum.

“Norden och Baltikum är viktiga marknader för AstraZeneca och vi är övertygade om att Anna-Lena, med sin starka ledarskapserfarenhet och kunskaper inom läkemedel och bioteknik kommer leda vårt innovativa team till nya framgångar”, säger Iskra Reic, Executive Vice President Europa och Kanada på AstraZeneca.

Anna-Lena är legitimerad sjuksköterska och har även en utbildning inom marknadsföring och företagsekonomi. Hon efterträder Michelle Werner som nyligen tillträdde en global roll inom AstraZenecas onkologiverksamhet.

”Jag är oerhört stolt over att få ta mig an denna roll på AstraZeneca. Det som tilltalat mig är att jag kan bidra med värde till patienter och samhället genom att arbeta på ett företag som så tydligt fokuserar på att driva innovation och forskning framåt vad gäller eftersatta sjukdomar. Utöver den starka forskningsportföljen så imponerar företagets hållbarhetsfokus mig, inte minst löftet om att eliminera utsläppen och att bli koldioxidnegativa till 2030”, säger Anna-Lena Engwall.