Sanofi – Full fart, inte bara på boulebanan

Sanofi – Full fart, inte bara på boulebanan

De bjuder på sig själva, de stojar och skojar. Sanofis boulefantaster låter inte isande regndroppar som hänger i luften fördärva den glada stämningen på företagets boulebana högst upp på taket på nionde våningen, med Kungsholmen i Stockholm som kuliss. Spelet säger något om den lokala Sanofi-andan, menar Magdalena Pålsson.
– Det är en social lek och det är vi – sociala! Och även om klotet kan hamna snett ibland gäller det att komma igen och träffa mitt i, säger hon. Gänget håller andan när Anna-Kaija Grönblad kastar klotet. Vanan märks, hon träffar det andra klotet mitt i prick. Ett unisont ”wow” utbryter. Fast när det lackar mot sommar och det ordnas after work och boule är det tydligen inte bara uppslupen lek och informellt snack som dominerar. Snarast råder mycket tävlingsanda i de mixade lagen. Efteråt vankas grillade hamburgare och allsköns ädla drycker.
– Vi dricker inte bara franskt, det finns många andra goda viner, medger Anna-Kaija Grönblad innan hon biter sig i tungan. För oavsett om vi säger boule eller pétanque påminner leken om företagets franska rötter ända sedan grundandet på 1830-talet. Genom en mängd fusioner och sammanslagningar av huvudsakligen familjeföretag har det blivit ett av världens ledande läkemedelsföretag, med omkring 110 000 anställda och över 300 miljarder kronor i omsättning (2014). Den svenska verksamheten är än så länge klart blygsammare
med sina 120 medarbetare och runt 600 miljoner kronor i omsättning. De receptfria produkterna står för 5 procent av omsättningen, bland annat den beprövade trotjänaren mot allergi/astma Lomudal. Därutöver utgör en tredjedel av försäljningen läkemedel mot diabetes. Än så länge är fixstjärnan Lantus, världens mest säljande basinsulin, flankerat av det snabbverkande måltidsinsulinet Apidra och humaninsulinet Insuman Basal. Ytterligare en tredjedel står läkemedel mot cancer liksom hjärt-kärlsjukdomar för. Där utmärker sig Multaq för förmaksflimmer och Jevtana för prostatacancer. Återstår en basportfölj med uppemot 100 äldre produkter med utgångna patent som inte marknadsförs aktivt.

Läs hela reportaget som PDF