State of the Media visar hur PR-arbetet kan förbättras

Pressmeddelandet är både mest efterfrågat och användbart när journalister ska lista vad de helst vill ha från kommunikatörer. Det är den överlägset mest populära formen av kommunikation och därmed en effektiv metod för att nå ut till journalister. Det visar undersökningen State of the Media, som Cision gjort bland svenska och internationella journalister.

Cisions undersökning State of the Media 2023 är en årlig enkät, där journalister i 17 länder svarar på frågor om deras arbetsvardag och kontakten med kommunikatörer.  Totalt svarade 3 132  journalister på enkäten, och bland dem fanns 117 svenska journalister. Syftet med undersökningen är att öka förståelsen bland kommunikatörer för journalistikens förutsättningar, så att PR-arbetet kan förbättras.

I denna rapport tittar vi närmare på resultaten från de svenska journalisterna. Eftersom undersökningen är gjord globalt kan vi även jämföra de svenska resultaten internationellt. Vad skiljer Sverige från resten av världen? Och var är vi lika? Vi kikar även tillbaka på föregående år för se om det finns några förändringar.

Fler resultat från rapporten:

  • 54 procent av journalisterna tycker att korrekt innehåll är viktigast.
  • 92 procent av journalisterna vill ha pressmeddelanden.
  • 95 procent av journalisterna använder sociala medier i sitt yrke.
  • 31 procent av journalisterna är mer benägna att plocka upp en nyhet om de även får tillgång till multimedia, exempelvis bilder eller video.

Ladda ner rapporten här.