Norden i fokus när BeOne samlar krafter mot cancer
I ett avgörande skede i sin globala transformation byter BeiGene nu namn till BeOne Medicines, samtidigt som bolaget flyttar sitt juridiska säte till Schweiz. Förändringen – som nyligen godkänts av aktieägarna och trädde i kraft i slutet av maj 2025 – markeras som mer än en formell namnändring. Det är ett tydligt skifte i ambition, identitet och strategi.
”BeOne representerar mer än ett namnbyte – det är inte bara en spegling av vilka vi är idag som ett ledande globalt onkologiföretag, utan även vår ambition att omdefiniera vad som är möjligt inom onkologi, då vi förenar patienter, familjer, forskare, läkare, myndigheter och andra aktörer inom cancer-välfärd världen över i vår gemensamma mission mot cancer,” sade John V. Oyler, bolagets globala vd och medgrundare, i samband med lanseringen.
Ett naturligt steg också i Norden
För den nordiska verksamheten är namnbytet en viktig signal om riktningen framåt, enligt Norden-vd Carl-Gustav Fabiansson: ”Det är ett naturligt nästa steg i vår globala transformation och återspeglar vikten av att vi behöver enas i kampen mot cancer och att samarbete är vägen framåt.”
Fabiansson framhåller att det inte bara handlar om nya läkemedel, utan om att bygga broar mellan forskare, vården och samhället: ”Vi jobbar främst med att utveckla nya innovativa läkemedel inom cancerområdet, men det är viktigt att vi enar kunskap och resurser från alla delar av samhället för att förbättra möjligheterna för de som är drabbade av cancer.”
Samarbete som ledstjärna
Ett tydligt exempel på BeOnes nordiska arbete är vårdutvecklingsprojektet i Gränby centrum i Uppsala. Där flyttades cancervården först ut i en buss och senare till ett köpcentrum – i nära samarbete med Akademiska sjukhuset, BMS, Pfizer och Adxto.
”Framgången här har varit just samarbetet mellan olika aktörer tillsammans med väldigt passionerade ledare från vårdens sida. Vår ambition är att denna typ av projekt ska leda till mer samarbete och fler innovativa lösningar framöver.”
För BeOne visar det på kraften i att vården kan komma närmare patienterna – och att nya idéer kan ge både kliniska och hälsoekonomiska vinster.
Regulatoriska hinder – och möjliga lösningar
Trots framgångar återstår utmaningar för Norden. Processerna för att få ut nya behandlingar till patienter är ofta långsamma och oförutsägbara. ”Ena gången kan en process fungera väl och snabbt för att i nästa fastna i rigida system och fördröja accessen för vården och patienterna,” säger Fabiansson.
Han ser en möjlighet i fler samnordiska initiativ och vill se en starkare roll för patientrepresentanter – liknande den i Storbritannien – även i Sverige.
Passionen som drivkraft
Fabiansson understryker att namnbytet inte är kosmetiskt:
”Hela företaget bygger på denna passion och namnbytet i sig förstärker bara vår övertygelse och vår strävan. Vi ökar vår närvaro och vår ambition att sammanföra forskare, vårdgivare, patientföreträdare och beslutsfattare för en bättre vård. Jag är fantastiskt stolt över att få jobba med detta härliga team och se vilken skillnad de gör.”
BeOne har redan etablerat sig starkt inom hematologiområdet i Norden och bygger nu en bredare onkologisatsning.”Vi strävar efter att innovativa läkemedel når patienter oavsett var i världen de bor. Vi har en väldigt gedigen och spännande pipeline som bäddar för vidare investeringar och närvaro framöver,” säger Fabiansson.
En ny identitet, samma mission
BeOnes namnbyte är därför mer än en symbolhandling. Det är en del av ett större steg där Norden är en viktig del av den globala strategin – med fokus på närhet till patienterna, nya partnerskap och snabbare tillgång till framtidens behandlingar. Som Carl- Gustav Fabiansson uttrycker det: ”Vi behöver enas i kampen mot cancer – och det gör vi bäst tillsammans.”
