Ett framgångsrikt år av samarbete: nu avslutas AbbVie Golden Ticket 

 

AbbVie Golden Ticket-ceremoni på SmiLe Venture Hub.

Det ettåriga AbbVie Golden Ticket-programmet har nu officiellt avslutats – vilket markerar slutet på ett mycket framgångsrikt samarbete mellan AbbVie, SmiLe Venture Hub och AAX Biotech, vinnande startup 2024.

Under året har AAX Biotech fått skräddarsydd coachning, strategisk rådgivning och tillgång till toppmoderna labbfaciliteter genom SmiLe och AbbVie Scandinavia. Samarbetet har bidragit till att påskynda AAX:s utveckling och öka värdet på deras plattform.

”Vi har fått stöd från AbbVie Ventures kring strategiskt tänkande, och coachning från SmiLes expert­nätverk har varit en ovärderlig tillgång,” säger Maria L. Knudsen, VD för AAX Biotech. ”Att vinna Golden Ticket har också gett oss draghjälp, validering och öppnat dörrar till nya partnerskap och investerare.”

AbbVie ser tillbaka på programmet som ett meningsfullt bidrag till innovation i tidig fas:

”Golden Ticket är ett utmärkt tillfälle att samarbeta med nyckelaktörer för att främja hälsa och välbefinnande, samtidigt som vi visar vårt engagemang för en levande life science-industri i Sverige,” säger Matthew Iles, general manager för AbbVie Scandinavia. ”Hela processen med SmiLe – från idé till urval av vinnare och inkubatoråret – har varit mycket kreativ, lösningsfokuserad och rolig. AAX Biotech har visat sig vara precis så bra och intressant som vi hoppades när vi valde dem som vinnare av AbbVie Golden Ticket. Vi kommer att fortsätta följa deras resa med stort intresse.”

SmiLe betonar också värdet av samarbetet:

”Samarbetet med AbbVie har varit väldigt smidigt och inspirerande. Det har gett oss värdefulla insikter i hur big pharma utvärderar innovation, vilket stärker vårt arbete med att coacha framtida bolag,” säger Ulrika Ringdahl, VD för SmiLe Venture Hub.

”Vi har utvecklat ett nära partnerskap med flera delar av deras organisation – både affärsutveckling, FoU, search & evaluation samt corporate venture. Det initiala arbetet där vi tillsammans med AbbVie utvärderade ett stort antal startups gav oss viktiga insikter i hur big pharma tänker kring innovation i tidig fas,” säger Thomas Areschoug, affärscoach och ansvarig för branschrelationer på SmiLe Venture Hub.