Abbvie ger draghjälp åt startups – igen

Abbvie Skandinavien lanserar sin andra Golden Ticket, denna gång i samarbete med life science-inkubatorn Karolinska Institutet Innovations. Ansökningsperioden för startup-bolag som vill delta i programmet kommer att annonseras inom kort. Initiativet syftar till att skapa ett partnerskap med ett lovande bolag som delar vårt engagemang för att utveckla banbrytande terapier som förbättrar livet för människor som drabbas av sjukdom.

Jeanette Edblad, regeringens life science-kontor, Johan Weigelt, KI Innovations och Matthew Iles från Abbvie Scandinavia.

– Vi är väldigt stolta och glada över samarbetet med Abbvie. Kontakter med industrin har stort värde för nystartade life science-bolag och Golden Ticket-initiativet stärker vår förmåga att hjälpa startups. Både genom att kunna ge vinnaren tillgång till lab och kontor under ett år samt genom interaktionen med bolaget, säger Johan Weigelt, vd för KI Innovations AB i ett pressmeddelande.

Programmet erbjuder ett års tillgång till högkvalitativa faciliteter hos KI Innovations i Stockholm, och ska hjälpa det utvalda bolaget att utveckla och kommersialisera sin innovativa läkemedelsforskning.

Därutöver får det utvalda bolaget ta del av KI Innovations inkubatorprogram och kvalificerad affärscoachning under hela året.

Golden Ticket är öppet för bolag som bedriver forskning inom Abbvies fokusområden: immunologi, onkologi, neurologi, oftalmologi (ögonsjukdomar) och estetik. Genom detta program understryker bolaget sitt engagemang för att stärka en dynamisk life science-sektor och för att lyfta fram regionens innovationspotential.

– Genom samarbetet med KI Innovations inkubator möjliggör vi för ett innovativt startup-företag att förverkliga sin forskning och stärka sina nätverk. Vi vet att samarbete är nödvändigt för att lösa stora hälsoutmaningar, och detta är ett unikt sätt för oss att skapa långsiktiga och värdefulla samarbeten med KI Innovations och det utvalda företaget, säger Matthew Iles, vd på AbbVie Skandinavien.

Det skandinaviska Golden Ticket-programmet erbjuder:

  • 1 års inkubation hos KI Innovation.
  • Mentorskap och affärsrådgivning från KI Innovation under året.
  • Skräddarsytt stöd från Abbvies internationella nätverk av forskare och mentorer.
  • Exklusiv tillgång till Abbvies och KI Innovations nätverk, med möjlighet till framtida samarbeten

Bakgrund: AbbVie Golden Ticket
AbbVie lanserade Golden Ticket-programmet i USA 2018 för att stödja tidiga bioteknikbolag i utvecklingen av nya behandlingar. Sedan dess har program etablerats i bland annat Heidelberg, London, Boston, Cambridge, Chicago och San Francisco/Silicon Valley.