Så blir samarbetet med reklambyrån win-win

Så blir samarbetet med reklambyrån win-win
Egen reklamateljé eller att köpa reklam från extern byrå. Läkemedelsbolagen har testat olika varianter genom åren och som bekant finns det fördelar och nackdelar med allt. Man kan också dra lärdomar för att uppnå ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete mellan läkemedelsföretag och reklambyrå. I den här artikeln delar VD:n och projektledaren Niklas Skoglund och medicinska skribenten Louise Candert med sig av sina bästa råd för ett lyckat samarbete.

En gång i tiden hade ett av Sveriges stora läkemedelsföretag sin egen ateljé – det vill säga en intern reklambyrå. När man pratar med personer som jobbade på marknadsavdelningen under den tiden kan de inte nog betona hur fantastiskt bra detta var. De som jobbade i ateljén kunde företaget och dess organisation, produkter och personerna som arbetade där på sina fem fingrar. De var med på informationsmöten, konferenser och marknadsmöten vilket medförde att de kände till produktplaner och kommande lanseringar. Och de kunde marknadsföringsreglerna. Men så blåste förändringens vindar och ateljén lades ner. På marknadsavdelningen tyckte man att nu blev det problematiskt att ta fram reklam. De av ateljén ”bortskämda” produktcheferna tyckte inte att reklambyråerna kunde läkemedel tillräckligt bra, att de inte förstod vad de skulle göra och inte heller kunde de regelverket. Det här är länge sedan nu. I dag finns ett antal byråer som är duktiga på läkemedel och det finns många framgångsrika samarbeten mellan läkemedelsbolag och externa reklambyråer. Men eftersom det brukar finnas både fördelar och nackdelar med det mesta torde det även gälla ”ateljén”. Att bara jobba med en ”kund” hela tiden kan bli lite enahanda och leda till brist på inspiration och nya influenser. På en extern reklambyrå jobbar man med flera olika projekt, kunder och branscher parallellt vilket gör att man hela tiden måste hålla sig à jour, tänka nytt och framför allt stå på tå. En byrå som inte ”levererar” är ju som bekant snart historia.

Så hur plockar man då ut godbitarna ur den här kakan? Det ska vi snart komma till men först vänder vi oss till dig som är beställare av reklam, vilket oftast är produktchefen, med lite tankar och tips om reklamköp och hur vi tillsammans får ett framgångsrikt samarbete, som blir ”win-win” för alla parter.

Läs hela artikeln som PDF