AbbVie är Sveriges 5e bästa arbetsplats

AbbVie är Sveriges 5e bästa arbetsplats

Nu rankas AbbVie till Sveriges 5e bästa arbetsplats enligt Great Place to Works årliga medarbetarundersökning. Den fina rankingen är ett resultat av medarbetarnas åsikter om hur företaget agerar inom fem områden; trovärdighet, respekt, rättvisa, stolthet och kamratskap. Totalt gav AbbVies medarbetare företaget ett tillitsindex på 91 procent och 97 procent känner sig stolta över att arbeta på AbbVie. En del av resultatet baseras också på företagets kulturrapport, som beskriver hur AbbVie som arbetsgivare arbetar långsiktigt för att skapa en kultur som främjar både medarbetarnas och verksamhetens välmående. Detta är 6e året i rad som AbbVie placerar sig på topplistan över Sveriges bästa arbetsplatser – och därmed placerar vi oss också i Great Place to Works Hall of Fame.

– Nytt för i år är att vi har slagit ihop tre länder, Sverige, Norge och Danmark, till en skandinavisk organisation. Vi stod verkligen inför en utmaning i att ställa om verksamheten och samtidigt att kulturmässigt lyckas integrera tre länder och tre kulturer till en, så att på mindre än ett år lyckas få så fin feedback från våra medarbetare, känns helt fantastiskt, säger Linn Mandahl, vd på AbbVie Skandinavien.

– Det första vi gjorde när vi skapade vår skandinaviska organisation var att inventera framgångsfaktorer i de tre länderna, som alla tre under flera år placerat sig på topplistan över de bästa arbetsplatserna. Det visade sig att vi, oberoende av varandra, hade arbetat med liknande fokusområden för att skapa den framgångsrika kultur vi hade i de olika länderna. Resultatet av inventeringen blev ett helt nytt koncept, det vi kallar vårt Kulturrecept, bestående av 7 huvudingredienser:
1.Att skapa ett meningsfullt varför, fokuserade och gemensamma mål – och en tydlig och regelbunden ledarskapskommunikation
2.Att satsa på ledarskapet, själv-ledarskapet och varje medarbetares utveckling
3.Att formera engagerade kulturklubbar i varje land och på en skandinavisk nivå
4.Att sätta patienten i fokus – på riktigt
5.Att fira våra framgångar
6.Att ta ett socialt ansvar och bidra till vårt samhälle genom att engagera våra medarbetare
7.Att mäta våra framgångar, i vårt fall genom Great Place to Work, och ta actions på resultatet

– Med den här rankingen får vi nu bevis för att vårt kulturrecept är framgångsrikt och nästa steg blir helt enkelt att fortsätta att utveckla vårt företag och vår kultur med hjälp av dessa ingredienser. Detta är en ständigt pågående process, och ingredienserna är färskvaror som behöver hanteras varsamt, säger Linn Mandahl.

– Och det bästa med det här resultatet är att det gör oss ännu mer rustade att nå vårt mål – att förbättra livet för människor som lever med svåra sjukdomar, avslutar Linn.